5 oplossingen voor personeelstekort in je horeca onderneming

Het zal je niet ontsnapt zijn dat de pandemie een nieuwe normaal voor ons allen heeft betekend. Zo heeft deze ravage van omstandigheden de sector “Horeca” nog minder aantrekkelijk gemaakt om daarin een toekomst te zoeken.

11 maart 2022
TECH asset-1

Je had al de gezegde van “Je MOET altijd werken wanneer de rest vrij is”, of “Het is flink hard doorwerken op de horeca vloer”. Maar nu is het element bijgekomen dat de sector vrij onzeker en onbetrouwbaar is door alle maatregelen en lockdowns. Wat voorheen een prachtig stabiele situatie kan zijn als een bijbaan voor een student, is het nu niets meer dan een onzeker baantje waar je te hard werkt voor weinig.

Maar toch moeten we draaien en kunnen we eindelijk ook wat draaien. Het is op dit moment dat men de verlies van verleden jaar wil inhalen, maar daar simpelweg niet genoeg handjes voor heeft. Daarom hebben wij dit artikel voor de horeca onderneming klein of groot opgesteld met vijf voor de hand liggende oplossingen die je vandaag nog kan implementeren voor je personeelstekort:

1. Gebruik alle social media kanalen en zet je vacatures online

Op elke manier mogelijk. Denk dus ook vooral aan TikTok en LinkedIn.

Er is niets meer effectief in het bereiken van massaal exposure van jouw bericht dan het slim inzetten van al jouw socials. Men zegt ook wel ‘’Als het niet online staat dan is het vast niet waar’’. Zorg dan ook voor dat je al jouw kanalen die je tot je beschikking hebt je vacature goed zichtbaar hebt staan. Denk aan je website, Linkedin, Instagram, enzovoorts. Mocht je ook een budget hebben, kan je vaak op deze social platformen vaak ook je vacature sponsoren, zodat deze nog meer een boost krijgen om nieuwe oogballen te bereiken.

Een ander logisch online kanaal is het natuurlijk plaats op alle vacaturesites zoals Monsterboard of Indeed. Hier kan je met redelijk precieze omschrijving zo gratis jouw vacature online hebben. Daar zoeken mensen vaak ook actief naar zijn of haar toekomstige (bij)baan. Mensen zijn vaak geneigd om via de vacaturesites te reageren dan direct naar de zakelijk email adres. Dagelijks zijn er daar honderdduizenden mensen die naar baantjes zoeken op deze websites. En jouw vacature zal dan maar net in hun wensen vallen.

Allerlaatste, je zal gebruik kunnen maken van de stage of meewerk portalen van HBO’s en MBO’s. Vaak is er een standaard email waar je toe kan sturen met jouw vacature. Geef daar altijd een zo precies mogelijke omschrijving en periode waar de stage af speelt. Je zal zomaar je toekomstige bedrijfsmanager kunnen treffen vanuit zulke instanties. Ook zijn er vaak Facebook groups waar de studenten van bepaalde opleidingen bij elkaar zitten. Daar kan je eveneens jouw vacature door één van de leden laten plaatsen. Allemaal gratis publiciteit en werving bronnen voor jouw vacature.

2. Offline adverteren met traditioneel media

Alhoewel dit een klassieke tactiek is, het zorgt wel voor dat mensen het meenemen en jouw vacature te zien krijgen.

Zoals ons eerste punt van deze blog gaat alles om ‘’visibiliteit’’, met andere woorden gezien worden en communiceren van jou wensen. Waar online presentatie en advertenties goede kanalen zijn voor “koude leads” en jouw exposure, zijn de traditionele media vormen goed voor “warme leads” als zij strategisch zijn geplaatst in jouw locatie. Voornamelijk uitingen die binnen jouw onderneming voor komen. Bedoeld voor zowel de loyale gasten die vaak terugkeren, maar zeker ook een nieuwe gast die de deur binnenloopt. Wat is nou leuker dan een fan van jou restaurant die dan ook wilt komen helpen in de weekenden of avonden. Denk vooral aan posters, flyers, kaartjes, ansichtkaarten, en eventueel verstoppen in jouw menukaart of digitale menukaart.

Immers je onderneming heeft elke dag veel traffic, daar komen veel bekende gezichten, maar ook nieuwe gezichten. Zij kunnen dan als een recruiter werken namens jou als zij op de hoogte zijn dat je op zoek bent naar personeel. Let hier op je design dat het goed de aandacht pakt en dat men dit mee wilt nemen naar huis. Iets van een toegevoegde waarde of een leuke kaart om terug te blikken. Ook voor je posters, denk out of the box, je kan het zo smakelijk designen als je maar wilt. Het punt is dat het opvalt dat je vacature hebt en mensen zoekt. Zo kan je ook simpelweg een krijtbord buiten zetten met “Hé jij daar! wij zijn op zoek naar jou!”.

3. Zet je netwerk in

Het biedt een leuke vergoeding of bonus aan voor degene die een nieuwe kandidaat aandraagt of refereert. Zorg wel voor dat de condities tegenover staan, zoals door de proefperiode komen bijvoorbeeld.

Men zegt wel ‘’Een gezond groeiend onderneming is altijd wel opzoek naar nieuwe talenten”. Daarom hebben grootzakelijk bedrijven vaak één of ander “Referral Program”. Dit betekent als je een nieuwe kandidaat aandraagt jij een bonus krijgt voor refereren. Daar staat meestal enkele condities tegenover. Met de meest voornamelijk dat degene door de proefperiode eerst moet komen. Jouw personeel is vaak je grootste visitekaartje. Wie kan nou eenmaal beter het verhaal vertellen hoe geweldig het is om te werken voor jouw bedrijf dan het personeel zelf?

Zo kunnen zij binnen hun eigen netwerk kijken wie er nog een leuke bijbaantje zoekt. Maar natuurlijk ook meer als een actieve verkoper fungeren op de werkvloer tegen gasten die potentieel leuke collega’s kunnen worden. Kortom, zij krijgen de kans om een leuke collega binnen te halen en daar bovenop komt er ook nog een extra bonus bij als zij door de proeftijd komen.

Ten slotte, is het ook vooral aan te raden om door jouw contactenlijst te gaan. Het kost je geen moeite om wat oude kennissen op te trommelen of na te vragen of zij nog mensen kennen die nog een baantje zoeken. Het zal je verbazen wat jou netwerkeffect is. Jouw bereik is vaak groter dan je denkt. Een “Nee” heb je al en een “JA” kan je altijd krijgen.

4. Gebruik van bestelzuilen

Zet bestelzuilen in die het opnemen en verwerken van bestellingen kunnen overnemen. Dan heb je meer FTE’s over om het product te maken.

Nieuwe gewoontes en nieuwe gadgets hebben altijd een korte tijd nodig voor gewenning. Daarom is het adoptie van een nieuwe technologie als een bestelzuil soms best een grote ingreep op je dagelijks manier van werken. In de praktijk dient de bestelzuil ook echt als een extra personeel die 24/7 aan de kassa staat om orders te ontvangen en te verwerken. Dit heeft vooral impact als je al te weinig handjes hebt om in de zaak te helpen. Voornamelijk kleine ondernemingen zoals een lunchroom of coffee room kan het inzetten van een bestelzuil heel efficiënt uitkomen. Immers kan degene die normaliter achter de kassa staat te bedienen, nu bezig zijn met het bereiden van de producten. Uit de praktijk ziet men door het gebruik van een bestelzuil daarnaast ook een omzetstijging, terwijl zij in de kosten zijn gaan dalen.

Verder heb je ook geen omkijken meer om met bonnetjes te werken als je met een scherm werkt waar de ordernummers worden omgeroepen, in combinatie met een Kitchen Display. Alles wordt per direct vertaald op deze schermen. Zonder tussenkomst van menselijke invoer en dus kans op fouten. Je gaat dan geheel papierloos werken, waarbij je dus ook niet meer elke keer het printerrol hoeft te vervangen.

Bovendien krijgt zelfbediening de voorkeur boven bestellen aan de kassa, omdat het de klant meer vrijheid geeft om te verkennen, tijd om te kiezen en gedetailleerde informatie in te zien. Daarnaast vermindert het de wachtrijen en maakt het de tijd van jouw team vrij voor meer klantenservice en voedselbereiding. Wist je dat de upselling suggesties in bestelzuilen bijdragen tot grotere kassabonnen, waarbij het bestelbedrag gemiddeld 15 tot 30% hoger ligt dan aan de kassa? Dit is vrijwel een vertaling op wat je onderaan de streep over gaat houden.

5. Gebruik van QR-Tafel Order

Zo heb je minder personeel nodig die rondloopt om orders op te nemen en speciale wensen te beantwoorden.

Waar in het begin van 2020 veel weerstand was van de restaurantbezoekers om de QR code te gebruiken om de menukaart te bekijken en te bestellen, is het nu in 2021 meer een norm geworden. Voornamelijk ook, omdat men door de pandemie meer op de veiligheid en de gezondheid let en daarom meer afstand wilt houden ten opzichte van het bedieningspersoneel. Voor de bediening is er echter ook veel tijdbesparing en kan je ten alle tijden de juiste aanbieding of upsales realiseren door dit goed in de backend in te stellen.

Niet alleen wordt er veel tijd bespaard, maar men gaat ook minder fouten maken. De bestellingen gaan van de mobiel van de bezoeker gelijk naar de keuken of het station waar het gerecht of de drank wordt gemaakt. De digitale menukaart die toegankelijk is door middel van de QR-code is ook altijd in een paar stappen aan te passen. Daarnaast kan men nu ook zorgeloos een opmerking of een allergie aankaarten.

Dat de QR-Table Order veel tijd bespaart voor het personeel met betrekking tot het bestelprocess is een gegeven, maar daar stopt de QR-Table Order niet. Bij het afrekenen wordt er vaak getoond dat men met hun telefoon kan betalen, zoals met Ideal of andere betaalmethode. Dit is een gemak en tijdbesparend. De bezoeker hoeft dan niet de rekening te vragen of in de rij te gaan staan om af te kunnen rekenen. Verder elimineer je zo de ruimte voor menselijke fouten, de bedragen zijn dan zoals ze verschijnen in de display. Zo kan je ook een reminder ontvangen om eventueel fooi te geven. Na de betaling wordt deze tafel dan ook automatisch uitgechecked en krijgt het personeel een notificatie. Daarmee wordt veel tijd vrij gemaakt, zodat de bedieningsmedewerker zich kan focussen op wat belangrijk is, namelijk de totale eetervaring van de bezoeker. Ten slotte, is er bij de dagafsluiting minder werk en is er meer overzicht. De betalingen zijn binnen een druk op de knop uit te draaien en aangezien er minder met cash wordt betaald, is de kassa snel geteld.

Al met al, de bovenstaande activiteiten besparen je bediening op z’n minst 10 minuten per tafel. En hier tellen wij niet mee dat normaal gesproken ook fouten worden gemaakt. Daar besteedt men ook in het algemeen 5 minuten om die fout te herstellen. Alles opgeteld kan dit heel veel tijd besparen voor je onderneming. Wat in de vertaalslag betekent dat er minder FTE’s nodig zijn op een avond.

Stel je voor … een wereld waar alles geautomatiseerd wordt en alle bestellingen precies worden verwerkt en bij de juiste keuken station uit komt. Gasten die zichzelf inchecken en bestellen met de juiste informatie. Dit allemaal binnen één ecosysteem op één platform. Dat is Eatcard! Al jouw orders in één scherm zichtbaar. Daarnaast heb je ten alle tijden overzicht in het proces van al jouw collega’s.

Enthousiast geworden over Eatcard Bestelzuilen of heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Telefoonnummer: +31 (0)73 711 09 76
E-mail: info@eatcard.nl

Blogs you might want to read

Some more blogs to read

  • Hospitality

    De kracht van coupons: 8 Tips voor succesvolle restaurant marketing!

  • Hospitality

    5 Serieuze redenen om QR te gebruiken binnen jouw restaurant

  • Hospitality

    Het geheim van food pairing