Blog Marketing
Marketing 10 March, 2022

2021 Wrap up & Tips voor 2022

Het is alsof het maar een ogenblik heeft geduurd, het jaar 2021. Terwijl de voornemens en ambities van het nieuwe jaar even vast gezet moeten worden, kunnen we reflecteren op het jaar van 2021. Een jaar waar alle maatregelen van dien het nieuwe normaal iets meer normaal is geworden voor de gemiddelde Nederlander. Een jaar waar meer bezorgd en afgehaald is dan ooit te voren. Een jaar waar nieuwe kook- en eetgewoonten zijn gevormd. Een jaar wat de komende 2022 naar een nog ontwikkelder Nederlandse eetmarkt voortvloeit.

1. Bewuste culinair genot

Met de beperkte korte momenten van eetervaringen, zijn we de eetmomenten die we hebben meer gaan waarderen. Door de onzekerheid of een lockdown nog langer gaat duren, zijn de beperkte momenten van geluk nog bewuster geworden. Ook is er veel momenten mogelijk geweest voor zelfreflectie wanneer je ook alleen maar thuis mag zitten, wanneer vrijwel alle manieren van entertainment dicht zijn. Je wordt bewust van wat je lichaam wilt en wat je met je lichaam doet. Een groot deel dus ook wat je eet.

Waar in het verleden vaak gaat om “verminderen” van koolhydraten, vet, zout en suiker. Kijkt de gemiddelde Nederlander al veel vaker aan de achterzijde van de verpakking waar alle ingrediënten op staan vermeld. Waar de grammage van koolhydraten al voor je ogen komt wanneer je naar een verpakking salade Teriyaki chicken kijkt, als je op de Keto dieet zit.

Of het nou uit eten is of thuisbezorgd, wij kiezen vaker voor kwaliteit. Michelin ster restaurants met een glas champagne. Indrukwekkend stukje vlees of vis, theater op tafel. Momenten waar je echt gaat uitpakken, een rib uit de lijf als het ware. Want je wilt niet alleen simpelweg eten consumeren, maar een culinaire ervaring en juiste voedingswaren binnen krijgen. Gezond en lekker eten heeft dus een diepere waarde gekregen.

En dat wil niet zeggen dat je het leven niet kan vieren, waar je geheel geen echte carbs meer gaat eten. Waar het mag, genieten we ook. Want we zijn immer in control. Zoals échte boter, luxe patisserie. Bewust, hyper-kwalitatief, in zeer kleine porties, maar vet ongezond als je een cheat meal hebt.

2. Eetgewoontes is een lifestyle

In de afgelopen decennia hebben de Veganisten gefunctioneerd als echte grondleggers wat betreft gespecificeerde eetgewoontes anno 2022. Waar je voorheen alleen maar goed Vegan kan eten bij de Avocado Show en de Vegan Junk Food Bar, is Vegan koken nu ook omarmd door topchefs en sterrenrestaurants. Je hebt nu steeds meer opties en op een hoger culinaire level als je bepaalde diëten aanhoudt. Waar eerst de keuzes van restaurants voor Vegans op een hand te tellen was, is er nu in vele steden heel wat restaurants die daar rekening mee houden of juist daarin gespecialiseerd zijn. Dat heeft met name ook te maken met de talloze invloeden en inspiraties die uit de Internationale gerechten voortvloeien. Nooit te voren is er zoveel gerechten en recepten die ieder graag deelt, en nooit te voren is iedereen er ook voor open om het te proberen. Deze internationale gerechten vaak zo rijk van smaak en textuur, vol kruiden waar elke groente vol van smaak bereid kunnen worden.

Maar het bovenstaande eindigt niet met alleen maar de Vegans onder ons. Het strekt door naar andere diëten. Op de level dat we graag ons soms identificeren als bijvoorbeeld een Flexitariër of Pescotariër. Daarin zodat we kunnen verwanten aan anderen die ook dezelfde keuze maken in hun eten. Ook wel een ‘food tribe’ genoemd. Immers zijn mensen sociale wezens, we willen altijd ergens bij horen. De voordelen die bij komen hier is natuurlijk dat je binnen zo’n food tribe de keuze van waar je gaat eten of welke gerechten te bestellen een stuk makkelijker wordt. Je hebt vaak dan dezelfde eetvoorkeuren. Tenslotte, is de Keto lifestyle afgelopen jaar meer onder de aandacht geweest, dankzij de invloeden van bepaalde influencers die dat hebben gepromote. Waar je tot 2 jaar geleden aan iedereen moet uitleggen wat het is, is het nu meer een begrip dat de meesten wel eens van hebben gehoord.

3. Een wereldreis op een bordje on demand

Het is eveneens van belang dat we waarderen om in Nederland te zijn als weer te kunnen reizen. Reizen niet perse naar een fysiek locatie, tegenwoordig ook een onzekerheid die als maar verlengd wordt. Maar reizen in ons hoofd of op ons bord. Aangezien we niet fysiek op reis kunnen wil niet zeggen dat wij de culinaire avontuur niet aan durven te gaan. Daar staat steeds meer mensen voor open, of het nou gaat om mega-avontuurlijke drinken of exotische gerechten uit andere culturen. We durven het aan en willen het allemaal proberen. Onbekende keukens zoals bijvoorbeeld, Ghanees, Syrisch, Georgisch, Afghaans, en de echte Chinese.

Daarnaast is ons smaak meer verfijnd als een volk. Dat wil zeggen dat het helemaal niet gek is als je het voorgerecht van de lokale Carpaccio Bar haalt, Kip van de KFC, en Waffel gerechten van 12 euro bij de premium ijsboer. Contrasten in ons eten en drinken zoeken we op en durven we schaamteloos mee te spelen. Specifieker, we weten wat we lekker vinden en hoe we het beste kunnen combineren gebaseerd op ons eigen smaak. En dat liefst allemaal laten bezorgen. Vers, snel en voordelig. We kopen alleen wat we op dat moment nodig en trek in hebben.

4. Simpel en klassiek is niet ouderwets

Het aanbod van maaltijd laten bezorgen is vaak in vele steden in 2021 gegroeid tot een grote variatie aan keuzes. Maaltijd bezorgen is gemakkelijk en een tweede natuur geworden. Dus laten we eten en drinken ook voor steeds meer gelegenheden bezorgen. Of het nou lunch, brunch, of voor een picknick in het park, we laten het liefst naar ons toe komen. Gerechten die een gemakkelijke hap zijn of koude gerechten die het beste voor deze gelegenheden geconsumeerd kunnen worden. Denk aan bijvoorbeeld Poke Bowls, Tonijn Club Sandwich, Yoghurt Bowls, Verse Maaltijdsalades, en Nacho’s. Ook klassieke gerechten zoals de hamburgers, pizza’s en friet krijgen een nieuwe jasje. Wat niet met de competitie tegenwoordig, worden ondernemers zeer creatief om het verschil te maken op de markt. Met trendy tijdelijk menukaarten of interessant opvallende ingrediënten met een twist van anders maar lekker.

5. Eten met een narrative

Waar de bovenstaande resulteert uit het eetgedrag van de markt en hoe de ondernemers erop inspelen zodat ze opvallen. Zo geldt de verpakking van het eten als geen andere belangrijk component van jouw concept. In 2020 was de focus voornamelijk in de fysieke verpakking verwerkt zoals make-it-your-own box designs, stickers, mooi geïllustreerde pizzadozen, en handgeschreven briefjes van de restaurateur. Hetgeen moet dan zorgen dat bezorgde gerechten gezelliger, mooier en indrukwekkender optima forma voor onze neus worden bezorgd.

Zo was er in 2021 meer focus op de online beleving rondom de juiste sfeer bij het diner of lunch. Denk aan muziek afspeellijsten die de duur hebben van de maaltijd die bezorgd is. ‘How to Make’ video’s hoe je bepaalde gerechten thuis zelf kan maken. Of film suggesties op je favoriete streaming platform die perfect passen bij de maaltijd. Dit functioneert als een narratieve die rondom jouw concept afspeelt, om die beleving, ook als is dit thuis, authentieker en trouw aan jouw concept te houden. De beleving van uit eten maar dan meegereisd met het gerecht in het gemak van je huis.

Tegenwoordig komt er veel meer bij kijken wanneer men een nieuw menu opstelt. Je denkt al lang verder dan de design van de verpakking die bij hoort. Maar ook het verhaal en de uitstraling plus elementen die bij jouw concept horen. Je kijkt niet alleen naar trends binnen je eigen keuken, maar ook naar gebieden die er eventueel goed bij kunnen komen. Je hoort goed in te lezen welke eetgewoonte erg trending is, of gerechten uit een buitenlandse keuken. En daarnaast hoor je goed elke ingrediënt te kunnen specificeren om op deze voorkeuren in te spelen. Dat geldt zowel voor offline elementen zoals verpakkingen, als online uitingen als TikTok trends.

Educatie geven aan je personeel om je gasten op z’n buurt goed te informeren is dus cruciaal. Maar zoeken naar de ondersteuning van technologie is ook desalniettemin van extreem belang. Verkoopkanalen waar je jouw producten aanbiedt, kunnen zo de juiste informatie vertonen en omschrijven. Bepaalde ingrediënten en dieeteisen kunnen dan eventueel al vooraf worden ingesteld door de desbetreffende consument en zo het bestelgemak voor hen verhogen op jouw website.

Benieuwd naar hoe Eatcard de bovenstaande trends voor jou kan realiseren. Neem gerust contact op met een van onze adviseurs. Wij helpen u graag.

Telefoonnummer: +31 (0)73 711 09 76
E-mail: info@eatcard.nl

 

  • Deep Dive
  • 10 May, 2022

5 Overwegingen die No-Shows kunnen voorkomen! Kosten kunnen oplopen tot 54k per jaar

  • Hospitality
  • 11 March, 2022

5 oplossingen voor personeelstekort in je horeca onderneming

  • Deep Dive
  • 11 March, 2022

5 redenen waarom bestelzuilen ook voor kleine snackbars een “no brainer” is!