Terms & Conditions
Last modified: December 2024
Artikel 1: Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt gebruik gemaakt van de volgende definities, die zowel in enkelvoud als in meervoud worden gebruikt en met hoofdletters worden geschreven:
- Aanbod: de aanbieding die Eatcard aan Klant doet of heeft gedaan voor de opdracht en/of de levering van producten en/of diensten door Eatcard, al dan niet in de vorm van een (schriftelijke) offerte;
- Algemene Voorwaarden: deze algemene voorwaarden van Eatcard, ook beschikbaar om raad te plegen en/of te downloaden via https://eatcard.nl/nl/terms-conditions-for-restaurants-owners/;
- Eatcard: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Eatcard B.V., gevestigd aan de Helftheuvelweg 11 (5222AV) te ‘s-Hertogenbosch en ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 76388832;
- Intellectuele Eigendomsrechten: alle rechten van intellectuele eigendom en daarmee samenhangende rechten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot auteursrechten, bedrijfsgeheimen, databankrechten, rechten op domeinnamen, handelsnaamrechten, merkrechten, modelrechten, naburige rechten, octrooirechten en rechten op know-how;
- Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Eatcard de Overeenkomst heeft gesloten;
- Overeenkomst: de overeenkomst die tussen Eatcard en Klant is gesloten en op basis waarvan Eatcard voor Klant de opdracht verricht en/of de producten en/of diensten levert en waarvan deze Algemene Voorwaarden onlosmakelijk deel uitmaken;
- Partij: Eatcard of Klant;
- Partijen: Eatcard en Klant;
- Vertrouwelijke Informatie: alle informatie (in welke vorm dan ook) die de ontvangende Partij vóór, tijdens of na de Overeenkomst van of via de verstrekkende Partij ontvangt of die in het kader van de Overeenkomst aan de ontvangende Partij bekend wordt als deze informatie bedrijfsgeheimen in de zin van de Wet bescherming bedrijfsgeheimen bevat, persoonsgegevens bevat, als vertrouwelijk wordt gemarkeerd of als de ontvangende Partij weet of redelijkerwijs behoort te weten dat de informatie was en/of is bedoeld als vertrouwelijk. Onder Vertrouwelijke Informatie aan de zijde van Eatcard wordt in elk geval, maar niet uitsluitend, begrepen software, (source) code, programma’s, applicaties, klantgegevens, knowhow, technische specificaties, documentatie en afbeeldingen/video’s van software van Eatcard;
- Website: de website van Eatcard, beschikbaar op https://eatcard.nl.
Artikel 2: Toepasselijkheid
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op het Aanbod, de Overeenkomst, iedere opdracht, de te leveren en/of geleverde diensten en/of producten en op (het verrichten van) (andere) (rechts)handelingen tussen Partijen.
- In het geval van tegenstrijdigheid tussen de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden, heeft de Overeenkomst voorrang boven deze Algemene Voorwaarden.
- De toepasselijkheid van eventuele voorwaarden van Klant, waaronder begrepen maar niet uitsluitend inkoopvoorwaarden en algemene voorwaarden, wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen.
Artikel 3: Totstandkoming van de Overeenkomst
- Eatcard doet aan Klant een Aanbod waarin is opgenomen welke opdracht wordt verricht en/of welke producten en/of diensten worden aangeboden en welke vergoeding Klant bij de aanvaarding van het Aanbod verschuldigd is.
- Een Aanbod is vrijblijvend en verplicht Klant tot niets.
- Indien een Aanbod is gedaan in een (schriftelijke) offerte, dan is het Aanbod geldig voor de duur van 14 (veertien) kalenderdagen na de datum van verzending door Eatcard, tenzij anders in het Aanbod is aangegeven.
- De omschrijving van de opdracht, producten en/of diensten in het Aanbod is bindend. Eatcard is niet gebonden aan een afwijkend in het tot aanvaarding strekkende antwoord van Klant, ook niet wanneer dit antwoord slechts op ondergeschikte punten afwijkt van het Aanbod.
- Het Aanbod kan gebaseerd zijn op de door Klant aangeleverde informatie. In dat geval geldt dat wanneer deze informatie niet juist blijkt te zijn, dat Eatcard dan gerechtigd is om het Aanbod en/of de verschuldigde vergoedingen aan te passen aan de juiste informatie, ook nadat de Overeenkomst al tot stand is gekomen.
- De Overeenkomst komt tot stand zodra het Aanbod is aanvaard. Het Aanbod wordt geacht te zijn aanvaard zodra Klant instemt met het Aanbod, of indien Eatcard een gedraging van Klant redelijkerwijs mag aanmerken als (indruk van) (gewekte) instemming.
- Eatcard kan niet aan het Aanbod worden gehouden als Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat het Aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
Artikel 4: Uitvoering van de Overeenkomst
- Eatcard zal zich inspannen om de Overeenkomst voor Klant uit te voeren in overeenstemming met de Overeenkomst, het Aanbod en de Algemene Voorwaarden.
- Alle door Eatcard verrichte werkzaamheden en/of diensten worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis. Eatcard biedt geen garanties met betrekking tot de resultaten van de werkzaamheden, producten en/of diensten.
- Eatcard is bij de uitvoering van de Overeenkomst niet gehouden om instructies van Klant op te volgen, in het bijzonder niet als de inhoud en/of omvang van de Overeenkomst door de instructies wijzigt of als de Overeenkomst daardoor wordt aangevuld. Als Eatcard ervoor kiest om deze instructies wel op te volgen, dan is zij gerechtigd om daarvoor een (aanvullende) vergoeding bij Klant in rekening te brengen.
- Klant erkent en aanvaardt dat Eatcard voor het uitvoeren van de Overeenkomst ook afhankelijk kan zijn van werkzaamheden, diensten en/of producten van derden. Eatcard is niet aansprakelijk voor werkzaamheden, diensten en/of producten van derden.
- Termijnen die Eatcard noemt of bevestigt ten aanzien van de uitvoering of voltooiing van de Overeenkomst (of onderdelen daarvan) hebben steeds een indicatief karakter. Deze termijnen zijn nooit fatale termijnen. Eatcard is bij overschrijding van een termijn steeds pas in verzuim als Klant Eatcard een redelijke en deugdelijke ingebrekestelling stuurt waarin Eatcard een redelijke termijn wordt gegund om alsnog na te komen.
- Eatcard is uitdrukkelijk niet verantwoordelijkheid voor het behalen van bepaalde (beoogde) resultaten, zoals het behalen van een bepaalde omzet of winst.
- Eventuele afspraken betreffende een serviceniveau kunnen slechts schriftelijk uitdrukkelijk tussen Partijen worden overeengekomen, bijvoorbeeld in een service level agreement (SLA). In voorkomend geval zal Klant Eatcard steeds onverwijld informeren omtrent alle omstandigheden die van invloed (kunnen) zijn op het serviceniveau en/of de beschikbaarheid van de diensten.
- Indien schriftelijk uitdrukkelijk afspraken over een serviceniveau zijn gemaakt, dan wordt de beschikbaarheid van programmatuur, systemen en gerelateerde diensten steeds zodanig gemeten dat de vooraf door Eatcard aangekondigde buitengebruikstelling vanwege onderhoud en/of alle omstandigheden die buiten de invloedssfeer van Eatcard zijn gelegen, buiten beschouwing worden gelaten. De door Eatcard gemeten beschikbaarheid geldt als authentiek en bindend bewijs, behoudens door de Klant geleverd tegenbewijs.
Artikel 5: Verantwoordelijkheden van Klant
- Klant is verplicht om steeds datgene te doen dat nodig is voor een tijdige en correcte nakoming van de Overeenkomst dan wel levering door Eatcard. Klant zal Eatcard zo goed als mogelijk in staat stellen om aan haar verplichtingen te voldoen. Daaronder vallen, doch niet, uitsluitend de navolgende verplichtingen van Klant en het zorgdragen voor tijdige betaling, goed functionerende internetverbinding, volledige en correct aangeleverde en aan te dragen gegevens welke voor de uitvoering van de Overeenkomst door Eatcard van belang (kunnen) zijn. Deze bepaling is ook van toepassing ingeval van een wijziging van afspraken welke ofwel op initiatief van Klant ofwel Eatcard heeft plaatsgevonden. Ingeval Klant de op zich rustende verplichtingen heeft geschonden en Eatcard als gevolg hiervan extra werkzaamheden heeft moeten verrichten, dan is Klant de overeengekomen (uur)tarieven, en bij gebreke daarvan, de gebruikelijke (uur)tarieven van Eatcard verschuldigd.
- Eatcard aanvaardt geen aansprakelijkheid en is niet aansprakelijk voor enige schade ontstaan als gevolg van onjuiste en/of onvolledige door Klant aangeleverde gegevens. Klant vrijwaart Eatcard voor alle schade, kosten en aanspraken in dit verband.
- Klant is verantwoordelijk voor de juiste keuze van computer-, data- of telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet begrepen, en voor de tijdige en volledige beschikbaarheid daarvan.
- Klant is verantwoordelijk voor het geheim houden van gebruikersnaam en wachtwoord en alle andere privacygevoelige informatie, zoals zijn pincodes en bijvoorbeeld de login(s) van medewerkers, en al hetgeen daarmee in ruimste zin verband houdt. Klant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor al het gebruik dat via zijn gebruikersnaam en het wachtwoord (en/of dat van zijn medewerkers) van de dienst wordt gemaakt. Eatcard mag erop vertrouwen dat Klant daadwerkelijk degene is die zich aanmeldt met de gebruikersnaam en het wachtwoord van Klant. Zodra Klant het vermoeden heeft dat zijn gebruikersnaam en/of wachtwoord (en/of dat van zijn medewerkers) in handen is gekomen van onbevoegden, dan is Klant verplicht om Eatcard daarvan onverwijld op de hoogte te stellen, onverminderd de verplichting van Klant om direct zelf doeltreffende maatregelen te treffen om een verdere inbreuk tegen te gaan, zoals bijvoorbeeld het veranderen van het wachtwoord en/of de gebruikersnaam.
Artikel 6: (Het gebruik van de) diensten
- Klant erkent en aanvaardt dat Eatcard zich door middel van de diensten louter inspant om software (als dienst) ter beschikking te stellen, waarvan Klant gebruik kan maken.
- Klant accepteert dat de diensten “as is” worden geleverd. Eatcard garandeert niet dat de diensten te allen tijde vrij van fouten, volledig of up-to-date zullen zijn. Eatcard garandeert niet dat de diensten of enig deel daarvan te allen tijde en zonder onderbrekingen of storingen toegankelijk zullen zijn. Storingen in de diensten kunnen onder meer optreden als gevolg van storingen in de internetverbinding, storingen in software (van derden), storingen in hardware (van derden) en/of als gevolg van virussen en/of defecten.
- De diensten zijn uitsluitend bestemd voor het gebruik zoals omschreven in de Overeenkomst. Het is uitdrukkelijk verboden om de diensten te gebruiken voor andere doeleinden.
- Het is Klant uitdrukkelijk niet toegestaan om de diensten te gebruiken voor onrechtmatige handelingen of voor handelingen die anderszins verboden zijn onder de toepasselijke wet- en regelgeving of om de diensten anderszins te misbruiken.
- Bij een schending van de voorgaande bepaling door Klant is Eatcard gerechtigd om alle maatregelen te nemen die zij geraden acht, waaronder begrepen maar niet beperkt tot het beperken, opschorten of beëindigen van de toegang tot en/of het gebruik van (delen van) de diensten. Eatcard is niet aansprakelijk voor enig verlies van data geleden als gevolg van maatregelen wegens schending van voornoemde bepaling, zoals de beperking, opschorting of beëindiging van de toegang tot en/of het gebruik van (delen van) de diensten.
- Eatcard is gerechtigd om alle redelijke maatregelen te nemen ter voorkoming of afwending van gevaren of schade voor zover zij dit noodzakelijk acht, waaronder begrepen maar niet beperkt tot het beperken, opschorten of beëindigen van de toegang tot en/of het gebruik van (onderdelen van) de diensten, zulks naar uitsluitend oordeel van Eatcard en zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
- Eatcard heeft steeds het recht om wijzigingen aan en/of upgrades van de diensten door te voeren, waaronder begrepen het uitbreiden, wijzigen of schrappen van bepaalde functionaliteiten, ongeacht of de diensten vervolgens niet langer beschikbaar is via bepaalde besturingssystemen en/of hardware.
- Eatcard heeft het recht om de diensten tijdelijk buiten gebruik te stellen ten behoeve van het verrichten van onderhoud, het doen van wijzigingen en/of upgrades, zonder dat Klant enige aanspraak kan maken op compensatie.
- Eatcard is gerechtigd om een beperking op het gebruik van dataverkeer en opslagcapaciteit in de diensten door te voeren en deze op elk gewenst moment aan te passen.
- Eatcard is bevoegd de inlogprocedure, wachtwoorden en/of gebruikersnamen van Klant te (doen laten) veranderen, indien Eatcard dit noodzakelijk acht in het belang van het functioneren van het diensten.
- Eatcard is niet verantwoordelijk voor welke beslissing dan ook genomen door Klant door middel van de diensten. Eatcard biedt geen garanties op het behalen van resultaten door middel van de diensten.
- Klant is zelf volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor alle handelingen die hij met behulp van de diensten verricht. Klant vrijwaart Eatcard van enige aanspraak die door zijn handelen met behulp van de diensten ontstaat.
- De diensten kunnen links bevatten naar andere diensten, software, platforms en/of websites die niet door Eatcard worden beheerd en er kunnen in de diensten uitwisselingen en/of integraties met andere diensten, software, platforms en/of websites plaatsvinden. Eatcard heeft daarover geen controle of zeggenschap, geeft geen garanties of verklaringen met betrekking daartoe en aanvaardt geen verantwoordelijkheid daarvoor of voor enig verlies of schade die kan voortvloeien uit het gebruik daarvan. Klant accepteert dit. Het is mogelijk dat op het gebruik van deze diensten, software, diensten en/of websites van derden gebruiksvoorwaarden of servicebepalingen van die betreffende derde van toepassing zijn. Eatcard is geen partij bij enige overeenkomst tussen Klant en zo een derde partij.
Artikel 7: Licentie en Intellectueel eigendomsrecht
- Voor de uitvoering van de Overeenkomst is Klant aan Eatcard een vergoeding verschuldigd. De hoogte van de vergoeding voor de uitvoering van de Overeenkomst is vermeld in het Aanbod en/of in de Overeenkomst.
- Alle prijzen die Eatcard vermeldt zijn in euro’s en exclusief omzetbelasting (BTW), andere heffingen die van overheidswege zijn of worden opgelegd en eventuele kosten van derden, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
- Ingeval dat nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, de volgens de Overeenkomst geldende belastingen en/of andere heffingen die van overheidswege zijn of worden opgelegd en eventuele kosten van derden, in binnen- en buitenland, tussentijds worden verhoogd, dan behoudt Eatcard zich het recht voor om deze verhogingen in de door Klant verschuldigde vergoedingen door te berekenen.
- Klant dient de overeengekomen vergoedingen te betalen:
1. jaarlijks bij vooruitbetaling voorafgaand aan de uitvoering van de Overeenkomst door Eatcard door middel van automatische incasso
(SEPA); of
2. maandelijks bij vooruitbetaling voorafgaand aan de uitvoering van de Overeenkomst door Eatcard door middel van automatische incasso (SEPA).
- De betalingstermijn van een factuur is 15 (vijftien) dagen na de datum van de factuur, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De overeengekomen betalingstermijn van een factuur is een fatale termijn.
- Klant is verantwoordelijk voor voldoende saldo en de correctheid van de verstrekte bankgegevens, waaronder begrepen maar niet beperkt tot het rekeningnummer en de tenaamstelling.
- Indien Klant een afschrijving laat storneren, blokkeren of een automatische incasso transactie tweemaal mislukt, dan is Eatcard gerechtigd (maar niet verplicht) om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten. De vergoedingen blijven evenwel verschuldigd. Eatcard is gerechtigd om Klant daarvoor een (digitale) factuur te sturen en/of daarvoor een derde in te schakelen.
- Eatcard is gerechtigd om haar vergoedingen te verhogen. Voor zover mogelijk kondigt Eatcard een verhoging ten minste 3 (drie) maanden voordat de verhoging ingaat aan bij Klant. Klant heeft bij een prijsverhoging het recht om de Overeenkomst binnen 30 (dertig) dagen na kennisgeving van de verhoging op te zeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van 3 (drie) maanden. Het hiervoor bedoelde recht van Klant om de Overeenkomst op te zeggen bestaat niet voor zover Eatcard de prijzen verhoogt conform de consumentenprijsindex (CPI) van het CBS of met maximaal 5% vanaf de maand januari van een nieuw kalenderjaar en/of wanneer sprake is van een verhoging zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel.
- Opschorting of verrekening van het betalen van de verschuldigde vergoeding door Klant is niet toegestaan.
- Bij een niet-tijdige betaling is Klant van rechtswege in verzuim. In dat geval is Klant de wettelijke handelsrente verschuldigd en is Klant, zonder dat daartoe een ingebrekestelling is vereist, naast het verschuldigde bedrag en de hiervoor bedoelde rente, gehouden tot volledige vergoeding van de volledige incassokosten. Dit betreffen zowel de buitengerechtelijke als gerechtelijke kosten, waaronder begrepen de kosten voor incassobureaus, advocaten en deurwaarders, een en ander onverminderd de overige contractuele of wettelijke rechten van Eatcard, waaronder het recht op schadevergoeding. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend op basis van de Staffel Buitengerechtelijke incassokosten (BIK), tenzij de daadwerkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten hoger zijn. In dat laatste geval worden de daadwerkelijk gemaakte kosten bij Klant in rekening gebracht.
- In het geval van liquidatie, van (aanvraag van) surseance van betaling of faillissement, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor Klant niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, dan staat het Eatcard vrij om de Overeenkomst direct met onmiddellijke ingang op te zeggen zonder dat op Eatcard enige verplichting komt te rusten, zoals de verplichting tot betaling van schadevergoeding. De vorderingen van Eatcard op Klant zijn in deze gevallen onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 8: Intellectuele Eigendomsrechten
- Alle Intellectuele Eigendomsrechten op de Dienst en alle in het kader van de Overeenkomst ontwikkelde of aan Klant ter beschikking gestelde werken, zoals materialen, software, trainingen, ontwerpen, documentatie, analyses, adviezen, offertes, foto’s, video’s,bestanden en overige inhoud waarop Intellectuele Eigendomsrechten kunnen rusten, rusten bij Eatcard en/of haar licentiegever(s). Niets in de Overeenkomst ofwel in het gebruik van de Diensten strekt tot overdracht van enige Intellectuele Eigendomsrechten aan Klant.
- Klant krijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die hem op grond van de Overeenkomst of de wet toekomen. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, betreft dit een niet-exclusief, niet overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar recht om de door Eatcard ontwikkelde of ter beschikking gestelde werken voor zichzelf te gebruiken en uitsluitend voor de duur en het beoogde doel van de Overeenkomst. Het recht van Klant om de Dienst te gebruiken, is uitdrukkelijk beperkt tot het gebruik van de modules die door Klant worden afgenomen.
- Het is Klant uitdrukkelijk niet toegestaan of de werken als bedoeld in lid 1 of andere informatie die in het kader van de Overeenkomst toegankelijk wordt gemaakt te downloaden, te kopiëren, te wijzigen, te reverse engineeren, openbaar te maken, voor directe of indirecte commerciële doeleinden te gebruiken, tenzij dwingend Nederlands recht dit gebruik toestaat of als dit uitdrukkelijk is overeengekomen.
- Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, blijven de in het kader van de Overeenkomst door Eatcard tot stand gebrachte werktekeningen, illustraties, prototypes, maquettes, mallen, ontwerpen, ontwerpschetsen, films en andere materialen, bestanden of werken eigendom van Eatcard ongeacht of deze aan Klant of derden ter hand zijn gesteld.
- Klant staat ervoor in dat de informatie, in welke vorm dan ook, die hij bij Eatcard aanlevert geen inbreuk maakt op de rechten van derden.
- Klant vrijwaart Eatcard tegen alle aanspraken, procedures, verliezen en/of direct en/of indirect geleden schade van derde partijen, die zijn gebaseerd op, of voortvloeien uit de beschuldiging dat enige activiteit van Klant op enige manier onrechtmatig is, waaronder begrepen maar niet beperkt tot activiteiten die in strijd zijn met de Overeenkomst en/of een inbreuk op Intellectuele Eigendomsrechten opleveren.
- Klant verstrekt aan Eatcard een onbeperkte licentie om alle door Klant aan Eatcard ter beschikking gestelde informatie te verspreiden, op te slaan, te kopiëren of openbaar maken naar eigen inzicht van Eatcard, een en ander voor zover dit redelijkerwijs nodig is voor de nakoming van de Overeenkomst.
- Klant geeft Eatcard toestemming om zijn (handels- en/of merk)naam, logo en/of andere informatie te gebruiken in het kader van promotionele, publicitaire en/of commerciële activiteiten, waaronder uitdrukkelijk begrepen vermelding op de website van Eatcard.
- Eatcard is gerechtigd om de door uitvoering van de Overeenkomst aan haar zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van Klant ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 9: Risico-overgang
- Het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging van materialen, hardware, programmatuur, databestanden en/of andere werken, gaat over op Klant op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van Klant of een hulppersoon van Klant zijn gebracht.
Artikel 10: Geheimhouding
- Iedere Partij zal alle Vertrouwelijke Informatie van de andere Partij strikt vertrouwelijk behandelen. Partijen zullen deze verplichting ook opleggen aan hun werknemers. Klant zal de Vertrouwelijke Informatie van Eatcard alleen gebruiken voor de doeleinden waarvoor desbetreffende informatie aan Klant is verstrekt. Klant zal vertrouwelijke informatie van Eatcard alleen verstrekken aan werknemers voor zover dat noodzakelijk wordt geacht in het kader van de Overeenkomst.
- In het geval Klant in strijd handelt met het bepaalde in het eerste lid, dan is Klant per overtreding, zonder dat een ingebrekestelling en/of toerekenbaarheid is vereist, een direct opeisbare boete van € 10.000,- (tienduizend euro) per overtreding, en € 500,- (vijfhonderd euro) per dag (waarbij een deel van een dag geldt als één dag), aan Eatcard verschuldigd, onverminderd de overige wettelijke of contractuele rechten van Eatcard, waaronder begrepen maar niet beperkt tot (aanvullende) schadevergoeding en/of nakoming.
Artikel 11: Onderhoud
- Eatcard is gerechtigd om (het gebruik van) haar diensten te onderbreken indien zij dit in het kader van onderhoud noodzakelijk acht. Klant erkent en accepteert dat het uitvoeren van onderhoud onderbrekingen in het gebruik van de diensten kan veroorzaken. Eatcard mag in het kader van onderhoud, onder meer maar niet uitsluitend, de volgende handelingen (doen laten) uitvoeren: het controleren van bestanden en/of data op signalen van onveilige of illegale handelingen, computeraanvallen en computervirussen en al hetgeen hiermee in de ruimste zin verband houdt.
- Indien Eatcard verwacht dat het onderhoud de dienstverlening aan Klant negatief zal beïnvloeden, dan zal Eatcard:
- zich inspannen om Klant voorafgaand aan het onderhoud daarvan op de hoogte te stellen. Indien sprake is van een noodsituatie of indien het op de hoogte stellen van Klant anderszins niet mogelijk blijkt, dan is Eatcard gerechtigd om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren zonder voorafgaand kennisgevingsbericht;
- voor zover als mogelijk, het onderhoud te laten plaatsvinden vóór 10.00 uur om zo de effecten zo beperkt als mogelijk te houden, en zich inspannen om enige onderbreking van diensten zo beperkt mogelijk te houden.
- Eatcard behoudt zich het recht voor wijzigingen in de technische eigenschappen van de diensten, wijzigingen in data- en telecommunicatienetwerk(en) of enige andere wijzigingen ten aanzien van haar diensten en dienstverlening op elk moment door te voeren. Klant erkent en accepteert dat wijzigingen mogelijk invloed kunnen hebben op de door Klant in gebruik zijnde rand- en computerapparatuur. Eatcard is niet aansprakelijk voor mogelijk schade die zal ontstaan als gevolg van de wijzigingen zoals bedoeld in dit artikel. Klant vrijwaart Eatcard voor alle schade, kosten en aanspraken in dit verband.
Artikel 12: Verhuizing
- Het is Eatcard te allen tijde toegestaan haar datacentrum en/of co-locatieruimte(n) te (doen laten) verhuizen. Voorts is Eatcard bevoegd om haar diensten te onderbreken in het kader van een verhuizing.
- Klant verzet zich niet tegen een dergelijke verhuizing.
- Klant gaat ermee akkoord dat enige onderbreking van de diensten als gevolg van een verhuizing niet kwalificeert als downtime (voor zover daarover afspraken zijn gemaakt), indien Eatcard Klant hierover uiterlijk 5 (vijf) werkdagen voorafgaand aan de verhuizing informeert. Daaronder wordt tevens verstaan via e-mail of via het online en door Klant te raadplegen platform van Eatcard.
- De kosten die Klant vanwege de verhuizing als bedoeld in dit artikel moet maken, komen voor rekening van Klant, tenzij afwijkende afspraken zijn gemaakt en deze schriftelijk door Partijen zijn vastgelegd.
Artikel 13: Eigendom(svoorbehoud) en retentierecht
- Eatcard blijft eigenaar van goederen, vermogensrechten en daaraan gelijk te stellen rechtsobjecten, zoals geleverde hardware zolang Klant:
- tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst;
- voor verrichte of nog te verrichten werkzaamheden en/of diensten uit de Overeenkomst niet betaalt; of
- niet voldoet aan vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van de Overeenkomst, zoals schade, rente en kosten.
- Zolang er op het door Eatcard geleverde een eigendomsvoorbehoud rust, zoals bedoeld in het voorgaande lid, is het Klant niet toegestaan om dit te bezwaren. Klant is, zolang de eigendom van het geleverde nog niet is overgegaan, verplicht gedurende die periode ervoor te zorgen dat het geleverde in dezelfde staat en kwaliteit blijft als waarin deze ten tijde van het ter beschikking stellen verkeerde.
- Nadat Eatcard een beroep heeft gedaan op het eigendomsvoorbehoud, mag zij het geleverde, waarop de eigendomsvoorbehouden rusten, onmiddellijk terughalen. Klant staat Eatcard toe de plaats(en) te betreden waar het geleverde zich bevindt. Eatcard is gerechtigd om hiervoor kosten bij Klant in rekening te brengen. Indien blijkt dat het geleverde in een andere staat verkeert, dan de staat waarin het geleverde zicht op het moment van terbeschikkingstelling verkeerde, dan is Eatcard gerechtigd om eventuele herstelkosten bij Klant in rekening te brengen.
- Eatcard is bevoegd om de door Klant betaalde(n) gelden, die Eatcard uit hoofde van de Overeenkomst geïnd dan wel onder zich heeft, niet af te geven aan Klant zolang Klant tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst.
- Indien producten nog niet door Eatcard zijn geleverd, maar de overeengekomen vooruitbetaling of prijs niet conform afspraak door Klant is voldaan, heeft Eatcard het recht van retentie. De producten worden dan niet geleverd totdat Klant volledig en conform afspraak heeft betaald.
Artikel 14: Voorwaarden voor garanties, ruilen en reparaties van geleverde hardware
- De door Eatcard geleverde producten voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik zijn bestemd.
- Hetgeen in het voorgaande lid is bepaald, is van toepassing op producten die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij gebruik buiten Nederland dient Klant zelf na te gaan of de producten geschikt zijn voor het gebruik aldaar en voldoen aan de voorwaarden die daaraan worden gesteld.
- In het geval dat een geleverd product niet compleet is, of defecten vertoond direct na levering, dient Klant dit zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 1 (één) week na levering schriftelijk te melden, zodat Eatcard in staat wordt gesteld het defect te herstellen dan wel het product te vervangen. Indien Eatcard na de hiervoor genoemde termijn op de hoogte wordt gesteld, zal het defect als defect binnen de garantietermijn worden behandeld.
- Eatcard en haar leveranciers hanteren een standaard garantietermijn van 1 (één) jaar na levering. Binnen deze termijn worden eventuele gebreken hersteld, mits aan de gebreken vallen onder de garantie.
- In sommige gevallen kan Eatcard – naar haar uitsluitend oordeel – besluiten om onder de garantie tot levering van een vervangend product over te gaan in plaats van reparatie/herstel van het defecte product. Het vervangende product is niet altijd een nieuw identiek product, maar wel een representatief product.
- Klant komt geen beroep toe op enige garantie, indien gebreken en/of fouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik. Hieronder is mede, maar niet uitsluitend, begrepen van buiten komende oorzaken zoals bijvoorbeeld blikseminslag of brand, of de situatie waarin Klant zonder voorafgaande toestemming van Eatcard wijzigingen in de geleverde producten aanbrengt of doet aanbrengen of bij gebruik voor andere doeleinden en/of toepassingen dan waarvoor de geleverde producten bedoeld zijn.
- Als een defect niet onder de garantie valt, dan zal Eatcard de reparatie-, vervangings-, verzend- en eventuele andere (herstel)kosten bij Klant in rekening brengen.
- Als de garantie betrekking heeft op een door een derde geproduceerd product, dan is de garantie beperkt tot de garantie die door de producent van dit product wordt verstrekt. Klant dient de kwestie dan met die betreffende derde af te wikkelen. Eatcard kan daarbij bemiddelen, maar zij is daartoe niet verplicht. Voor een dergelijke bemiddeling mag Eatcard de overeengekomen (uur)tarieven, en bij gebreke daarvan, haar gebruikelijke (uur)tarieven bij Klant in rekening brengen.
- Eatcard is gerechtigd om nadere regels omtrent de voorwaarden voor garanties, ruilen en reparaties van geleverde producten (op enig moment) vast te stellen, en Klant eventueel door te verwijzen naar de documenten die Klant voor een beroep op de garantie dient in te vullen.
Artikel 15: Data
- Eatcard is en/of wordt de rechthebbende op alle data die door middel van de diensten van Eatcard wordt verwerkt. Deze data omvat, onder meer, maar niet uitsluitend, de data die door middel van de dienst wordt gegenereerd en/of berekend en de data die Klant en/of haar gebruikers invoeren.
- Eatcard is nimmer gehouden om verzoeken van Klant tot wijziging van data met betrekking tot de dienst, zoals omzetgegevens, op te volgen.
- Eatcard is niet verplicht tot het verzorgen of ter beschikking stellen van beveiligings-, backup-, uitwijk- of recoverydiensten. Indien Klant een backup van data wenst, dan dient hij deze zelf te maken.
- Klant is en blijft verantwoordelijk voor nakoming van alle voor hem toepasselijke wettelijke administratie- en bewaarverplichtingen.
- Klant kan voordat de Overeenkomst eindigt aan Eatcard verzoeken om bepaalde onder Eatcard zijnde data aan Klant af te geven. Eatcard kan ervoor kiezen om gehoor te geven aan een dergelijk verzoek, maar is daartoe niet verplicht. Eatcard is gerechtigd om hiervoor de overeengekomen (uur)tarieven, en bij gebreke daarvan, haar gebruikelijke (uur)tarieven bij Klant in rekening te brengen. Indien Eatcard besluit gehoor te geven aan een dergelijk verzoek, bepaalt zij de wijze en het formaat waarin de data aan Klant ter beschikking wordt gesteld. Ieder verzoek dat door Klant wordt gegaan nadat de Overeenkomst reeds is geëindigd, zal niet door Eatcard in behandeling worden genomen.
Artikel 16: Privacy
- Eatcard zal geen persoonsgegevens verwerken anders dan ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst en/of zoals genoemd in haar privacy policy.
- De verantwoordelijkheid voor de (rechtmatigheid van de) (verwerking van) persoonsgegevens, die door Klant aan Eatcard zijn of worden verstrekt, ligt bij Klant. Indien vereist zal Klant een overeenkomst sluiten met Eatcard voor de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 17: Aansprakelijkheid
- De aansprakelijkheid van Eatcard voor schade die Klant lijdt als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen, dwaling en/of als gevolg van een onrechtmatige daad van Eatcard, haar werknemers of door haar ingeschakelde derden, is uitgesloten.
- Voor zover de aansprakelijkheid van Eatcard niet kan worden uitgesloten, dan is de aansprakelijkheid van Eatcard per gebeurtenis (een reeks opeenvolgende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis) beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag dat de verzekeraar van Eatcard voor het betreffende geval uitkeert.
- Indien de verzekeraar van Eatcard – om welke reden dan ook – geen uitkering doet of indien door Eatcard geen verzekering voor de schadeveroorzakende gebeurtenis is afgesloten, dan is de aansprakelijkheid van Eatcard beperkt tot vergoeding van de directe schade tot het bedrag dat Eatcard in de 12 (twaalf) maanden voorafgaand aan de schadeveroorzakende gebeurtenis aan vergoedingen onder de Overeenkomst van Klant heeft ontvangen. De totale aansprakelijkheid zal nooit meer bedragen dan € 5.000,- (vijfduizend euro).
- Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- materiële schade aan zaken;
- redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van directe schade, die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust mochten worden verwacht; en
- redelijke kosten gemaakt ter vaststelling van de schadeoorzaak.
- De aansprakelijkheid van Eatcard voor indirecte schade is uitgesloten. Onder indirecte schade wordt verstaan alle schade die geen directe schade is en daarmee in ieder geval, maar niet beperkt is tot, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill en schade door het niet behalen van gewenste of beloofde resultaten.
- De in dit artikel bedoelde uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Eatcard of haar bedrijfsleiding.
- Tenzij nakoming door Eatcard blijvend onmogelijk is dan wel er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 6:83 sub c BW, ontstaat de aansprakelijkheid van Eatcard vanwege een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van haar verplichting(en) uit de Overeenkomst slechts indien Klant Eatcard onverwijld schriftelijk in gebreke stelt, waarbij aan Eatcard een redelijke termijn voor herstel van de tekortkoming wordt gegund, en Eatcard ook na het verstrijken van die redelijke termijn toerekenbaar blijft tekortschieten in de nakoming van haar verplichting(en).
- Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Klant de schade binnen 30 (dertig) dagen na het ontstaan daarvan schriftelijk aan Eatcard meldt.
- In het geval Partijen afspraken hebben gemaakt over de serviceniveaus van de diensten, bijvoorbeeld in een service level agreement (SLA), dan gelden de daarbij overeengekomen remedies uitdrukkelijk als enige remedie. Deze remedies kwalificeren als boetes en treden in de plaats van een eventuele schadevergoeding.
- Klant vrijwaart Eatcard tegen alle vorderingen en andere aanspraken van derden en de daaruit voortvloeiende schade als gevolg van een tekortkoming van de Overeenkomst door Klant of enig ander handelen of nalaten van Klant.
Artikel 18: Overmacht
- Eatcard kan niet tot het nakomen van enige verplichting worden gehouden als sprake is van overmacht.
- Onder overmacht aan de zijde van Eatcard wordt, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, onder meer verstaan ziekte van werknemers en/of afwezigheid van voor de uitvoering van de Overeenkomst cruciaal personeel of cruciale derden, elektriciteitsstoringen, stakingen, oproer, overheidsmaatregelen, brand, natuurrampen, overstromingen, oorlog, epidemieën, pandemieën, algemene vervoersproblemen, tekortkomingen van toeleveranciers van Eatcard, tekortkomingen van door Eatcard ingeschakelde derden, storingen in de internetverbinding, storingen in (telecommunicatie)netwerken, DDoS-aanvallen, hacks, andere activiteiten van cybercrime en andere onvoorziene omstandigheden.
- Als een overmachtsituatie langer dan 90 (negentig) dagen voortduurt, of als vaststaat dat de overmachtsituatie langer dan 90 (negentig) dagen zal duren, zijn beide Partijen gerechtigd om de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden, zonder dat zij gehouden zijn tot vergoeding van enige schade als gevolg van deze ontbinding, tenzij de aard of omvang van de niet-nakoming de ontbinding niet rechtvaardigt.
Artikel 19: Duur en beëindiging van de Overeenkomst
- De Overeenkomst treedt in werking op het moment dat het Aanbod of de Overeenkomst is ondertekend, dan wel op het moment dat Klant op andere wijze instemt met het Aanbod of de Overeenkomst, tenzij in het Aanbod of de Overeenkomst een afwijkende ingangsdatum is opgenomen.
- De Overeenkomst wordt aangegaan voor een bepaalde duur met een minimumtermijn van 12 (twaalf) maanden, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Zonder schriftelijke opzegging, conform de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden, wordt de Overeenkomst steeds stilzwijgend verlengd met eenzelfde periode, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
- Klant kan de Overeenkomst opzeggen tegen het einde van de afgesproken contractduur, met inachtneming van een opzegtermijn van 3 (drie) kalendermaanden. Opzegging door Klant dient te geschieden per e-mail, gericht aan support@eatcard.nl.
- Eatcard kan de Overeenkomst op ieder moment per direct opzeggen.
- Iedere Partij is bevoegd om de Overeenkomst te ontbinden als gevolg van een toerekenbare tekortkoming van de andere Partij in de uitvoering van de Overeenkomst, indien de andere Partij ook na deugdelijke ingebrekestelling en het verstrijken van de daarin gegeven redelijke termijnen toerekenbaar blijft tekortschieten in de uitvoering van de Overeenkomst.
- Als op het moment van de ontbinding al door Eatcard aan Klant diensten zijn geleverd en/of andere werkzaamheden zijn verricht, dan zijn deze geleverde diensten en/of verrichte werkzaamheden en de bijbehorende betalingsverplichting(en) niet onderworpen aan de ongedaanmakingsverplichtingen als gevolg van de ontbinding.
- Facturen die al door Eatcard aan Klant zijn verzonden voorafgaand aan de beëindiging, op welke wijze dan ook, in verband met hetgeen al (gedeeltelijk) is uitgevoerd of geleverd in het kader van de Overeenkomst dienen door Klant te worden voldaan. Deze factuurbedragen zijn onmiddellijk opeisbaar op het moment van de beëindiging van de Overeenkomst.
- Alle bepalingen uit de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden die bedoeld zijn om de beëindiging van de Overeenkomst te overleven blijven na die beëindiging van kracht. Onder deze bepalingen vallen onder meer (maar niet uitsluitend) de bepalingen omtrent de uitsluitingen en beperkingen van de aansprakelijkheid van Eatcard, de Intellectuele Eigendomsrechten, het toepasselijk recht, geschilbeslechting en deze bepaling.
Artikel 20: Meerwerk
- Op verzoek van of met instemming van Klant kan Eatcard werkzaamheden en/of diensten verrichten die buiten de inhoud of omvang van de Overeenkomst vallen (meerwerk). Klant zal deze werkzaamheden en/of diensten vergoeden tegen de overeengekomen (uur)tarieven, en bij gebreke daarvan tegen de gebruikelijke (uur)tarieven van Eatcard.
- Eatcard is niet verplicht om meerwerk, zoals bedoeld in het voorgaande lid, uit te voeren en kan verlangen dat er een aparte overeenkomst voor het meerwerk wordt gesloten.
- Klant erkent en aanvaardt dat meerwerk invloed kan hebben op de uitvoering van de Overeenkomst, de verantwoordelijkheden van Partijen, de eventueel vooraf afgesproken vaste prijs en/of termijnen.
- Voor zover er meerwerk nodig is ten aanzien van een Overeenkomst waarin een vaste prijs was overeengekomen, dan zal Eatcard Klant op verzoek schriftelijk informeren over de financiële consequenties van het meerwerk.
- Het feit dat zich tijdens de uitvoering van de Overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet is geen grondslag voor opzegging, ontbinding of vernietiging van de Overeenkomst door Klant.
Artikel 21: Toepasselijk recht
- Op de Overeenkomst, het leveren van producten en/of diensten, opdrachten, meerwerk en op alle geschillen die daaruit voortvloeien is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Toepassing van het Verdrag van Wenen inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken van 11 april 1980 (Weens Koopverdrag) is in elk geval uitgesloten.
Artikel 22: Klachten en geschilbeslechting
- Klachten dienen zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 30 (dertig) dagen na het ontstaan van de klacht, door Klant per e-mail (support@eatcard.nl) bij Eatcard te worden ingediend.
- Alle geschillen tussen Partijen in verband met de Overeenkomst zullen in eerste instantie in onderling overleg worden opgelost.
- Indien Partijen de geschillen na 30 (dertig) dagen niet via onderling overleg kunnen oplossen, zullen zij uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter van de Rechtbank Oost-Brabant, locatie ‘s-Hertogenbosch
- Lid 2 van dit artikel laat onverlet de bevoegdheid van Partijen tot het treffen van conservatoire maatregelen en/of voorlopige voorzieningen.
Artikel 23: Overige bepalingen
- Onder “schriftelijk” wordt in deze Algemene Voorwaarden tevens verstaan communicatie per e-mail, indien en voor zover de identiteit van de afzender en de integriteit van de inhoud van de communicatie voldoende vaststaat.
- Afwijkingen van de Overeenkomst en/of de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk en uitdrukkelijk door Eatcard zijn aanvaard.
- Is of wordt de Overeenkomst gedeeltelijk ongeldig of blijkt deze gedeeltelijk nietig, dan blijven Partijen aan het overblijvende gedeelte van de Overeenkomst gebonden. Eatcard zal het ongeldige of nietige gedeelte vervangen door bedingen die wel geldig en niet nietig zijn en waarvan de rechtsgevolgen, gelet op de inhoud en de strekking van de Overeenkomst, zoveel mogelijk overeenstemmen met die van het ongeldige en/of nietige gedeelte.
- Alle mededelingen of meldingen, die op grond van de Overeenkomst zijn toegestaan of vereist, dienen schriftelijk te geschieden.
- Eatcard is gerechtigd om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen en/of aan te vullen. De meest actuele Algemene Voorwaarden zijn op de Website te vinden of worden onder de aandacht van de Klant gebracht. Indien de Klant de diensten en/of producten blijft gebruiken na wijziging en/of aanvulling van de Algemene Voorwaarden, dan accepteert de Klant daarmee de nieuwe Algemene Voorwaarden onherroepelijk.
- De door Eatcard ontvangen of opgeslagen versie van enige communicatie en/of stukken geldt als authentiek en bindend bewijs, behoudens door de Klant geleverd tegenbewijs.
- Correspondentie dan wel communicatie van de hand van Eatcard die via elektronische weg plaatsvindt, wordt door de Klant geacht te zijn ontvangen op het moment van verzending, behoudens door de Klant geleverd tegenbewijs. Indien correspondentie dan wel communicatie niet blijkt te zijn ontvangen als gevolg van (af)leverings- en/ toegankelijkheidsproblemen dan komt dit onder alle gevallen voor rekening en risico van de Klant.
- Eatcard heeft het recht om derde partijen in te schakelen voor de volledige of gedeeltelijke uitvoering van haar rechten en/of verplichtingen onder de Overeenkomst.
- De Klant kan zijn rechten en/of verplichtingen onder de Overeenkomst slechts overdragen aan een derde partij met voorafgaande schriftelijke toestemming van Eatcard.