Tips

5 Food Trends uit de V.S. die goed zijn om van te weten – onderbouwd met Statistieken

Voor een gemiddelde ondernemer is het altijd belangrijk om op zijn minst op de hoogte te zijn van de trends in zijn eigen markt. Maar daarnaast is het natuurlijk belangrijk om op de hoogte te zijn van de markt van andere gebieden of continenten. Immers menselijk gedrag draagt vaak over en strekt verder dan de grenzen van een bepaald land. Uiteindelijk zijn bepaalde gedragingen en trends zo vanzelfsprekend dat het uit zichzelf wel makkelijk overwaait over bergen en oceanen.

Vanzelfsprekend kijken we vaak ook in de horeca industrie dat zich in de Verenigde Staten strekt. Niet alleen lopen ze met technologie vaak voor, maar ook het consumentengedrag voor de Europese markt. Upserve, een grote kassaleverancier in de VS brengt haar marktonderzoek eens per jaar uit. Dit hebben we naast de trends die wij bij Eatcard hebben geobserveerd gelegd wat wel of niet over is gewaaid.

7 oktober, 2021

1. Impact van TikTok generatie op de Food&Beverage markt.

Zo ongeveer 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder is actief op Social Media. In 2020 waren dat er nog 13,5 miljoen en het jaar daarvoor 13,3 miljoen* (bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2021). Met de grote winnaar als TikTok die haar groei maar liefst 2,5 keer zag groeien op haar platform. En dat blijkt wel in de trends betreft food & beverage, wat per direct wel is uit te leiden vanuit de TikTok Trends. Denk aan Bubble Tea, Chinese Hot Pot, Koreaanse Fried Chicken & Beer, Soju Bars, Crawfish Fishbags met Cajun spices, die als nieuw concept op de Nederlandse bodem komt overwaaien.

Dit is geheel in lijn met wat in de VS afspeelt, waar Social Media, met TikTok die de voortouw neemt, het gedrag van de markt sterk beïnvloed. Zo is iets wat al meer dan een decennia bestaat op de Nederlandse markt als Bubble Tea, nu anno 2021 helemaal de nieuwe Starbucks om te halen voor de Millennials. Houd je aandacht dus vooral op de Social Media om de nieuwste trends te spotten en zo jouw aanbod op aan te passen. Verder speelt Instagram ook nog steeds een belangrijke rol in de marketing van jouw onderneming en restaurant. Daar is het hebben van meest “foodporn” mogelijk foto’s op je profiel bij uitstek onmisbaar. 

2. We staan open voor nieuwe eetervaringen.

Doordat er meer online staat en meer informatie beschikbaar komt over verschillende keukens in deze wereld, krijgt men ook meer begrip en exposure van verschillende keukens. Wat voorheen helemaal onbekend is, kan men nu urenlang YouTube clips eerst bekijken, voordat zij er voor kiezen om daar een tafel te boeken. Volgens de statistieken uit de VS staan 86% van de Millennials open om een nieuw restaurant te proberen, nadat zij online content zien die gerelateerd is met eten. Ook staan er zo 79% van de Millennials voor open om nieuwe keukens te proberen. Weliswaar ligt de statistieken in Nederland niet zo hoog als dat van onze verre buren in het Westen, maar je ziet al wel dat jongeren graag nieuwe dingen willen proberen. De statistieken zullen wellicht in de randstad hoger liggen vergeleken met Brabant of Zuidelijk deel van Nederland.

Een andere trend dat zich voortzet is het aantal Vegan items op de menukaart of een heel concept op basis van Vegan keuken. Dit zal alleen maar verder gaan groeien, wanneer de huidige generatie meer bewust wordt van haar eigen gezondheid en meer de verantwoording neemt voor omgeving en milieu. Daarop aansluitend zien we ook dat de vraag naar Mocktails en alcoholvrije drankjes en cocktails in een stijgende lijn zit. Immers wilt degene die niet perse aan de drank willen ook lekker genieten van een mooi drankje. Ook zijn de Japanse ingrediënten na de stormloop van de “Sushi” trend, een vaak voorkomend element in de keuken in de Nederlandse Horeca. Denk aan Miso, Kimchi, Sake, Koji, Mirin, enzovoorts.

3. Digitale aanwezigheid meer dan een visitekaartje.

Dat het hebben van je Social Media pagina’s en een prachtige website onmisbaar is net als het hebben van een huisadres hoef je anno 2021 niemand nog duidelijk te maken. Uit de statistieken van de VS hebben 90% van de restaurantbezoekers eerst online haar onderzoek gedaan naar het restaurant voordat zij daadwerkelijk daar gingen eten. Ook hebben 57% van de restaurantbezoekers de website van het restaurant bezocht voordat zij daadwerkelijk de reservering hebben geplaatst. Echter met de Covid en lockdown maatregelen is er een nieuw gedrag ontstaan omtrent uiteten en thuisbezorging.

Ongetwijfeld heeft grotendeels van de favoriete eet bestemmingen al zijn of haar maaltijden de weg gevonden op online kanalen. Men is gauw toegestapt naar het hebben van een eigen Restaurant Webshop voor het afhalen en bezorgen. Of zij hebben zich al een Facebook en Instagram shop aangemaakt waar je direct van kan bestellen. Uit de statistieken van de VS is het ook terug te zien dat in 2020 60% van de consumenten minimaal 1x per week maaltijd afhaalt of laat bezorgen met een gemiddeld bedrag van minstens 50 dollar. Ook heeft de #supportthelocals movement enigszins de consumenten bewust gemaakt van de enorme commissies die ingehouden worden door de partijen die maaltijden bezorgen zoals Thuisbezorgd, Ubereats en Deliveroo. Daarvan zien we ook bij de Westerse buren zo’n 70% die zegt liever direct bij de restaurants te bestellen in plaats van via deze derden partijen.

Als laatst, zal men de smartphone nog meer gebruiken dan simpelweg browsen of informatie opzoeken. Dit is inmiddels ook DE plaats waar zij gelijk ook haar aankopen doen en bestellingen plaatsen. Voor horecaondernemingen met een eigen app of mobielvriendelijke browser user interface zal dit het aankoopgedrag van haar eten nog meer bevorderen in ons optiek. Denk aan het maken van een loyaliteit app, een eigen app voor het restaurant voor de mobiel waar je gelijk de menu in kan zien en kan bestellen. Heb je daarbij hulp nodig? Dan kan Eatcard je daarmee helpen in het bouwen van een eigen Restaurant applicatie. 

Boek hier een consultatie in. 

4. Belang in het hebben van Restaurant Technologie.

Met het in gebruik nemen van Restaurant Technologie kijken we natuurlijk verder dan alleen een PoS kassasysteem die goed functioneert. Maar is het voornamelijk over het hebben van een QR-Table Order, Tablet Menukaart, Online reserveringssysteem, Bestelzuilen, Online Restaurant Webshop, Kitchen Display System, Digitale spaarsysteem, enzovoorts. Uit cijfers van de VS blijkt dat in 2020 meer dan 80% van de restaurants naar één van de bovenstaande technologieën toewenden. En 41% van de restaurants al een handheld of in de vorm van een bestelkastje gebruiken of gebruik gaan nemen. Daarbij zien zij dat een combinatie van een online reserveringssysteem die geïntegreerd is met de PoS kassa de online review van ¼ ster verhoogd en daarnaast 2% meer een herhalingsbezoek kunnen creëren. Onthoud ook, herhalende gasten spenderen zo ongeveer 67% meer bij je restaurant dan nieuwe gasten.

In Nederland is de vraag naar het hebben van een eigen Restaurant Webshop en eigen Bestelzuilen enorm gestegen. Dit is direct af te leiden dat het afhalen en bezorgen van maaltijden zo een groot element is gaan spelen in het totale omzet van een horecaonderneming. Men ervaart dat het gemak van bestellen erg belangrijk is en daardoor juist meer gaat bestellen. Ook is het hebben van een online reserveringssysteem niet meer weg te denken. Aangezien met de Covid maatregelen de horeca soort van politieagent moet spelen om allerlei checks uit te voeren en gegevens moet noteren voor de tracing. Daarbij is zo’n online booking module enorm handig! Je hoeft immers niet een hele boekwerk gaan bijhouden en allerlei checks te gaan doen aan de telefoon of in persoon. Dat kan men zelf in een paar klikken al doorgeven bij het reserveren. Ook is vaak met deze modules dat je als restaurant kan kiezen om je gasten een aanbetaling te laten doen. Dit is vooral handig omdat je tegenwoordig niet je horeca locatie op 100% mag draaien, maar juist 1,5m afstand moet houden tussen de gasten.

Tot slot zien we ook het gebruik van QR-Table orders steeds meer normaler en geaccepteerd wordt door de bezoekers. Niet gek ook, met al de voordelen dat het met zich meebrengt. Zoals bestellen vanuit het gemak op je eigen telefoon, veilig op afstand bestelling doorgeven, bestellen wat je wilt en wanneer je wilt, altijd de juiste aanbieding en combinaties geadviseerd krijgen en geen fouten meer voor jouw wensen en bestellingen. Wens je alle bovenstaande producten ook in huis te hebben? Boek dan een consultatie in en kunnen wij samen kijken wat voor jou de beste oplossing is. 

5. Werkcondities en Personeelstevredenheid een groot focuspunt in 2021/2022.

Wie anno oktober 2021 een opiniepeiling doet in het horecasector en vraagt hoe de gang van zaken gaat, zal je één sentiment het meest horen, en dat is het niet hebben van voldoende personeel. Niet gek! Door alle maatregelen en lockdown van de overheid, is de horecasector misschien nog wel onzekerder dan het weerbericht van tegenwoordig. Wie ooit in de horeca heeft gewerkt heeft inmiddels al iets gevonden met meer zekerheid of wat beter betaald is zoals het werken bij teststraten. Wie ooit afvroeg of het leuk is om in de horeca te werken heeft al meer dan genoeg horrorverhalen gehoord over de onzekerheid van uren van haar vrienden of familie in de horeca.

Toch is het aantal horecagelegenheden in de markt afgelopen half jaar flink gestegen. Dit tegen het logisch denken in dat men verwacht dat er meer zaken er mee zullen stoppen. Met de opkomst van afhaal en maaltijdbezorging zien ondernemingen en ketens juist de kans in deze pandemische tijden. Daarbij is het zoeken naar een efficiëntere manier van werken en zo dus meer uren besparen, en dat je met minder man meer kan doen nog meer van belang is. Bovendien is de focus op het behouden van je huidig personeel ook tevens een zeer hoge prioriteit geworden.

Uit cijfers van de VS blijkt dat zo ongeveer 80% tot 90% van de managers en eigenaren  onderaan is begonnen in haar carrière in de horeca. Dit geeft als indicatie aan dat zij precies weten hoe het is om als horecamedewerker te zijn. En vooral in een onzekere tijd als deze pandemie. Hier wordt geadviseerd om de tevredenheid en sentiment te meten en daarop in te spelen. De cijfers uit de VS van 7shifts (Bron: https://www.7shifts.com) blijkt bijvoorbeeld dat 67% van de ondervraagde horecapersoneel graag een bonus ontvangen als teken van waardering. Of dat 70% van het horecapersoneel graag een praktijktraining ontvangen van de manager zelf. Wat men vooral mist volgens dezelfde enquête is bijvoorbeeld ook een waardering in woorden vanuit het management, of promoties in het algemeen als teken van inzet. Ook geeft zo’n 40% aan dat zij te weinig team-building events en activiteiten beleven bij haar horecaonderneming.


Er verandert veel in rap tempo. Niet alleen omdat de lockdown en maatregelen ons een nieuw gedrag heeft geconditioneerd. Maar ook de vooruitgang van technologie en wat dat allemaal mogelijk maakt. Alleen loopt de horecasector enorm achter in termen van adoptie van deze technologie. Daar moet men vooral meer inlezen hoe de technologie kan bijdragen tot een beter resultaat, hoger omzet en meer personeel behoud en tevredenheid.

EatCard houdt zich bezig met alle bovenstaande punten en biedt daarin oplossingen voor ondernemers die de volgende stap willen zetten. Zodat je als ondernemer uiteindelijk meer onderaan de streep overhoudt en efficiënter te werk gaat. Terwijl je alle data zelf kan behouden en uiteindelijk de nuttige informatie zelf kan inzetten. Benieuwd hoe we te werk gaan? Boek dan een consultatie in met één van onze adviseurs.

Stel je voor … een wereld waar alles geautomatiseerd wordt en alle bestellingen precies worden verwerkt en bij de juiste keuken station uit komt. Gasten die zichzelf inchecken en bestellen met de juiste informatie. Dit allemaal binnen één ecosysteem op één platform. Dat is Eatcard! Al jouw orders in één scherm zichtbaar. Daarnaast heb je ten alle tijden overzicht in het proces van al jouw collega’s.

Enthousiast geworden over Eatcard Bestelzuilen of heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Telefoonnummer: 073 711 0976
E-mail: info@eatcard.nl

Aankondiging Worldline: Onbeschikbaarheid bij Worldline op 17-11-2021

10 november, 2021

EATCARD Deep Dive: Customer Journey van Booking tot Uitchecken

5 november, 2021

6 Manieren Waarop Restaurants met Voorraadtekorten Moeten Omgaan

22 oktober, 2021